Wat is een remklauw?

Remklauw

Een remklauw… huh? Ja, dat is een logische gedachte. Veel mensen weten niet remklauwen zijn omdat zij waarschijnlijk niet realiseren dat het van belang is in de auto omdat zij het zelf niet “aan of uit” moeten zetten. Maar, het is en blijft iets dat belangrijk is om over te weten. Dus, om het zo simpel mogelijk uit te leggen, is het doel van een remklauw om de remblokken tegen de rotor te drukken om de auto te stoppen. Er zijn twee hoofdtypen remklauwen, dit zijn dus een enkele zuiger en een dubbele zuiger. De meeste remklauwen aan de voorkant hebben twee zuigers, maar veel auto’s gebruiken remklauwen met één zuiger aan de achterkant, waar minder remkracht nodig is. Deze moeten dus echt niet stuk gaan, anders heb je best wel een probleem. Maar, misschien vraag je je nu wel af wat je hier eigenlijk dan mee moet. 

Wat moet ik ermee?

Zelf hoe je natuurlijk niet alles te weten over de remklauw, en moet je er zelf in principe niet perse iets mee. Maar, als een remklauw opeens stuk gaat, kan het gevaarlijke en vervelende gevolgen hebben. Daarom is het wel goed om te weten hoe je ermee om moet gaan. Stel je voor dat de remklauw een beetje los zit of, erger nog, de remklauw beugel zou breken. Deze problemen kunnen een bonkend geluid veroorzaken wanneer de remmen worden ingeschakeld tijdens het rijden. Dus wat je hier echt moet weten is, als je dit hoort, stop dan onmiddellijk en bedien het voertuig niet, anders kan je controle verliezen over het remmen en kunnen er gevaarlijke situaties plaatsvinden. Het negeren van deze symptomen kan de schade vergroten, dus zorg ervoor dat je om hulp vraagt en zorg ervoor dat de auto snel weer wordt gerepareerd.