Het gebruik van een kredietcontrole

Een kredietcontrole is een krachtig instrument om te voorkomen dat je als bedrijf te maken krijgt met onbetrouwbare klanten. Elke bedrijf is immers blij als er een nieuwe klant wordt binnengehaald, maar elke klant brengt ook risico’s met zich mee. Want hoe staat het met zijn kredietwaardigheid? En welke morele standaard wordt door hem gehanteerd als het gaat om het betalen van facturen? Met een kredietcontrole kun je daar gemakkelijk achter komen. Als uit die controle blijkt dat je te maken hebt met een klant met een twijfelachtige reputatie, kun je besluiten om niet aan hem te leveren.

Financiële zekerheid inschatten

Het is zeker niet een goede houding om als bedrijf elke mogelijke partner of klant als mogelijke fraudeur te beschouwen. Maar vaak, vooral bij grote projecten, worden er afspraken gemaakt over gespreide afrekeningen. Dat is noodzakelijk om jou de investeringen voor de volgende stappen in zo’n project te laten zetten. Als je in zo’n geval te maken hebt met een klant die slecht betaalt, kun je behoorlijk in de problemen komen. Want als jij je bestellingen door geldgebrek niet kunt plaatsen, kan het hele project vertraging oplopen en dan is jouw bedrijf soms aansprakelijk. Met een kredietcontrole zijn dit soort situaties grotendeels te voorkomen.

Soorten kredietcontrole

Bij CBMK kun je een kredietcontrole op verschillende manieren doen. Online is er snel informatie op te vragen over vele miljoenen bedrijven van over de hele wereld. Deze online kredietcontrole is snel, maar geeft alleen algemene informatie. Voor een meer gedetailleerde kredietcontrole kun je een maatwerk kredietrapport laten opstellen. Dat gaat iets minder snel dan een online rapport, maar meestal is de informatie wel binnen 8 uur beschikbaar. In een kredietrapport op maat is informatie te vinden over de actuele jaarcijfers, gegevens uit het kadaster en recente betalingservaringen.