Regel zelf je schadevergoeding bij een bedrijfsongeval

Heb je een bedrijfsongeval gehad waarbij je werkgever als schuldige kan worden aangewezen? Dan kun je ervoor kiezen om je werkgever hiervoor aansprakelijk te stellen en een schadevergoeding bij bedrijfsongeval te eisen. Dit kun je doen met behulp van een letselschadespecialist, maar je kunt dit ook zelf (of gedeeltelijk zelf) doen. In dit artikel leggen wij je uit hoe je zelf jouw schadevergoeding bij een bedrijfsongeval regelt.

Stap 1: Verzamel bewijsmateriaal

Om de hoogte van de schadevergoeding te bepalen en dit ook te kunnen bewijzen, is het van belang om bewijsmateriaal te verzamelen van alle onkosten. Denk hierbij aan ziekenhuiskosten, kosten voor medicijnen en reparatie- of vervangkosten voor materiële producten. Maar vergeet ook niet eventuele gederfde inkomsten van je werk, omdat je niet hebt kunnen werken. Of een verlaagde korting op je verzekeringspremie.

bedrijfsongeval

Stap 2: Schrijf een aansprakelijkheidsbrief

Nu je de hoogte van de schadevergoeding hebt bepaald en je bewijzen hebt verzameld, kun je een aansprakelijkheidsbrief gaan schrijven. Deze brief verzend je naar jouw werkgever. Middels een aansprakelijkheidsbrief stel je jouw werkgever aansprakelijk.

Stap 2: Start een rechtszaak

Het kan zo zijn dat je werkgever de schade direct volledig erkent. In dat geval zal hij de schadevergoeding uitkeren. Helaas komt het ook regelmatig voor dat de schade niet wordt erkend of slechts gedeeltelijk. In dat geval is het mogelijk om een rechtszaak te starten en de volledige schadevergoeding te eisen. Win je de rechtszaak? Dan krijg je de volledige schadevergoeding uitgekeerd.