Wat is het nut van een B2B portaal?

Het ene klantenportaal is het andere niet en een B2C portaal kan je bijvoorbeeld helpen bij het service verlenen richting klanten, maar ook om bepaalde bedrijfsprocessen te automatiseren. Terwijl een dealerportal weer meer gericht is op het faciliteren van zakenpartners en leveranciers en je maakt de keuze voor het implementeren van een selfservice portal als je bijvoorbeeld het je personeel makkelijker wilt maken. Het B2B portaal heeft weer een andere functie, want deze portalen zijn zowel voor je klanten als voor partners en leveranciers geschikt. In onze blog vertellen we er meer over.

Je kunt partners beter faciliteren

Een B2B portaal implementeer je vooral om jouw zakenpartners beter te faciliteren. Voor een partner kan het heel frustrerend zijn dat ze net na sluitingstijd niet even snel een ordertje kunnen plaatsen, maar met een portaal los je dat probleem in één klap op! Je bent 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar en dat is natuurlijk een groot voordeel. Niet alleen voor je partners, maar ook voor jezelf. Je kunt namelijk ook meer omzet genereren! Met een B2B portaal kunnen je partners inloggen in hun eigen omgeving en veel zaken zelf regelen. Van het plaatsen van een bestelling tot aan het bekijken van hun specifieke korting en van het downloaden van prijslijsten tot aan het raadplegen van facturen.

Minder personeel nodig en dus ook meer minder kosten met een B2B portaal

Je hebt altijd personeel nodig, maar je kunt wel voorkomen dat je enorm veel mensen aanneemt om de hoeveelheid werk het hoofd te kunnen bieden. Het is slimmer om bedrijfsprocessen te automatiseren. Daar hebben zowel jij als je partners enorm veel profijt van! Je kunt je medewerkers anders gaan inzetten, want handmatig prijslijstjes samenstellen en orders inkloppen is niet meer nodig als je voor een B2B portaal kiest. Ze kunnen hun tijd beter spenderen aan het inventariseren van klanten en in acquisitie. Natuurlijk verdwijnt het persoonlijke contact nooit helemaal, maar je kunt het wel verminderen door een portaal te implementeren.

B2B portaal zorgt voor transparantie

Een afspraak die niet is vastgelegd, een prijslijst waar een fout in staat of een korting die niet is berekend. Het kunnen vervelende discussies opleveren en dat kun je voorkomen met een B2B portaal! In het portaal kun je heel eenvoudig speciale condities en andere afspraken documenteren. Van speciale deals tot aan complete jaarafspraken tot aan speciale deals en van overeengekomen targets tot aan bijzondere voorwaarden. Het zorgt voor duidelijkheid en transparantie. En je bent dus ook nog eens van die vervelende discussies af die in de regel een hoop tijd, energie en dus ook geld kosten.

Operationele kosten worden minder

De operationele kosten worden een stuk minder wanneer je een klantenportaal of B2B portaal laat implementeren. Medewerkers hebben vaak de focus op één account, omdat het veel handmatig werk vereist, maar door processen te automatiseren kan een binnendienst medewerker of een accountmanager meerdere accounts beheren. En dan nog steeds tijd overhouden om zich met andere zaken bezig te houden! De partner ziet toegang tot het portaal als een extra service, maar feitelijk verplaats je gewoon het werk door een partner zoveel mogelijk zelf te laten regelen. Ideaal, toch?